lauantai 27. kesäkuuta 2015

Shame on you

Monista hääblogeista saa lukea listoja siitä, mitä kaikkea häissä voi mennä pieleen ja mikä olisi pahinta, mitä hääpäivänä voisi tapahtua. Kuten blogini nimestäkin voi päätellä, olen myös itse miettinyt näitä asioita (varmaan vähän liikaakin). Olen myös huomannut, että minua ei suinkaan huolestuta eniten se, lakastuvatko hääkukat ennen aikojaan tai vastaako tilan koristelu odotuksiani, vaan sen sijaan pelkään eniten, että tapahtuu jotain noloa. Ehkä ajattelen niin, että tuollaisiin isompiin asioihin, kuten koristeluihin, kukkien säilyvyyteen, kampauksen kestoon jne., voi aika hyvin varautua jo etukäteen, mutta nolot sattumukset ovat usein sellaisia, joita ei pysty itse ennustamaan saatikka kontrolloimaan. Koska olen kaikkien kontrollifriikkien kruunaamaton kuningatar, luonnollisesti murehdin eniten niitä asioita, joihin en pysty vaikuttamaan.

Noloa voisi olla esimerkiksi kompastelu kirkon käytävää (tai mitä pitkin nyt sitten sattuukaan kävelemään) kävellessä, sormuksen tippuminen sulhasen kädestä sormuksia vaihdettaessa, sormuksen pujottaminen väärään käteen, punaviinin läikkyminen häämekolle, se että sekoaa sanoissa mahdollisen oman puheen aikana tai että joku sukulainen pitää todella asiattoman puheen (en ihan oikeasti usko tähän mahdollisuuteen). Sitten olisi vielä nämä täydet katastrofit eli olkaimettoman puvun tippuminen tanssiessa, mekon jääminen kiinni alushousuihin vessareissun yhteydessä tuloksena alkkareitaan esittelevä morsian sekä jonkun sukulaisen riehuminen kännissä, mutta nämä nyt ovat ainakin minulle ennemminkin vitsejä kuin tosissaan otettavia ongelmia.:D  

Social anxiety cat, ihan paras. :D Kuva: Pinterest


Kuvat täältä
                                         
Toisinaan toivon, että olisin luonteeltani enemmän huithapeli, jolle sattuu noloja kömmähdyksiä tuon tuosta. Silloin niihin olisi varmasti jo niin tottunut, että pystyisi vain nauramaan ja toteamaan, että mulle nyt vaan sattuu aina kaikkea tällaista. Koska olen tottunut ottamaan aina lähes kaikki muuttujat huomioon ja varautumaan kaikkeen etukäteen, suhtaudun omiin mokiini melko raskaasti, koska ajattelen, että kyllähän minun olisi pitänyt tietää ja pystyä ottamaan huomioon tuokin seikka. Olen siis aika armoton itselleni. Jään myös helposti vatvomaan asioita jälkikäteen, minkä vuoksi pelkäänkin, että häissä tapahtuu jotain sellaista, mikä jää vaivaamaan minua ja peittää alleen kaiken kivan ja ihanan. Usein toivon, että voisin sulkea aivoni vähäksi aikaa ja mennä vain fiiliksen mukaan.:D

Toisaalta näin kirjoitettuna nuokin yllä mainitsemani "mokat" kuulostavat paljon vähäpätöisemmiltä kuin miltä ne tuntuivat pääni sisällä, joten ehkäpä kirjoitan useammankin postauksen, joissa analysoin omien häiden aiheuttamia huolia. On tämä ainakin halvempaa kuin terapia.;)

Noniin, kertokaahan mulle, että tämä on täysin normaalia ja että muillakin on samanlaisia ajatuksia. ;)

4 kommenttia:

  1. Mä niin samaistun näihin kaikkiin kuviin, mutta jostain syystä en ole osannut pelätä häiden noloja tilanteita. No nyt osaan, kiitos vaan... Puolitoista vuotta aikaa murehtia asioita, joille ei kuitenkaan voi etukäteen tehdä mitään \o/ :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä.;D Voin jatkaa pelottelua sitten, kun aivoni kehittävät taas lisää kauhuskenaarioita. Ennen omaa väitöstäni pelkäsin mm. että kompastun portaissa marssiessani saliin (loppujen lopuksi onnistuin sattumalta valitsemaan auditorion, johon saavuttiin etukautta eli ei tarvinnut laskeutua rappusia pitkin) eli tällainen turha murehtiminen on mulle hyvin tuttua. :D

      Poista
  2. Mielenkiintoista! Tällaiset luonteiden kiemurat on aina jänniä luettavia, varsinkin jos on jokin itselle tuntematon asia. Itse en ole keksinyt vielä stressata noista, enkä oikeastaan uskokaan stressaavani. Todella harvoin jaksan hävetä töppäilyjäni (paitsi mahdollisia humalaisia hölmöilyjä), joten en oikeastaan keksi mitään niin vakavaa, mistä osaisin stressata. Tai ehkä väärän miehen nimen sanominen puheessa olisi aika paha...

    Tosin jos tuohon "nolostumisen" tilalle laittaisi mokaamisen järjestelyissä, niin koko teksti soveltuis tosi hyvin itseeni. Oon nimittäin miettinyt itsekin sitä, miten reagoisin hääpäivänä jos en olisi tajunnut varautua johonkin, mihin olisi pitänyt voida varautua (koska kaikkeen mielestäni pitää varautua). Miettisin varmasti vuosienkin päästä, miten tyhmä olin kun en tajunnut asiaa. Jos siis se olisi jokin sellainen asia, mikä vaikuttaisi vieraiden viihtymiseen oleellisesti. Sen sijaan kompastuminen tai alkkareiden esittely takais vaan lisäviihdettä vieraille, joten se ei niin paha olisi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, tuo väärän miehen nimen sanominen olisi kyllä tosi paha!:D "Rakas Pertti.... eiku Timo!";) Kyllä ne järjestelyihin liittyvät mokat ärsyttäisivät myös itseäni todella paljon ja olen myös aika tarkka siitä, että vieraat viihtyvät mahdollisimman hyvin. Pitää varmaan hankkia lobotomia ennen häitä tai ainakin opetella meditoimaan.;)

      Poista